جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرایط انتقال دانشجو از چین به ایران

شرایط انتقال دانشجو از چین به ایران

مشاوره رایگان

همراه شما هستیم تا نشستن بر روی صندلی رشته و دانشگاه مدنظر شما

شروع مهاجرت

فرم مشاوره

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

هر ساله افراد زیادی از کشور ما برای ادامه تحصیل به کشورهای مختلف به خصوص کشورهای آسیایی از جمله چین مهاجرت می‌کنند. یکی از دلایل این امر، دریافت مراحل پذیرش راحت‌ در رشته تحصیلی دلخواه است. اما، ممکن است به هر دلیلی دانشجویان در حال تحصیل در چین تمایل به دریافت انتقالی به ایران داشته باشند و یا بسیاری از دانشجویان بین‌المللی یا چینی تمایل داشته باشند که ادامه تحصیل خود را در ایران انجام دهند. شرایط انتقال دانشجو از چین به ایران چگونه است؟ آیا شرایط اختصاصی ویژه‌ای وجود دارد؟  به نظر شما امکان دریافت انتقالی به دانشگاه‌های معتبر دولتی در ایران وجود دارد؟  شاید این موارد از جمله سوالاتی باشد که ذهن شما و یا دوستانتان را درگیر کرده است. در این مطلب، سعی کرده‌ایم به این سوالات پاسخ دهیم؛ پس در ادامه همین مطلب همراه ما باشید.

دلایل انتقالی دانشجویان به ایران

شاید یکی از دلایل برای بررسی شرایط انتقال دانشجو از چین به ایران مربوط به شیوع ویروس کرونا در این کشور و اعمال سیاست‌های سختگیرانه‌ و قرنطینه‌های اجباری چین است. تغییر برنامه آموزشی از حضوری به مجازی، روند تحصیلی را برای بسیاری از رشته‌های تحصیلی دانشگاهی از جمله رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی و یا رشته‌های کاربردی که دروس عملی داشتند،  با مشکل مواجه ساخت. با وجود گذشت دو سال از آغاز کرونا و انجام واکسیناسیون‌ گسترده در سراسر جهان و از جمله در کشور چین، اما باز هم سیاست‌های سخت‌گیرانه این کشور موجب شده است تا بسیاری از دانشجویان ایرانی تمایل به بازگشت به ایران و دریافت انتقالی داشته باشند.

از دیگر دلایل تمایل دانشجویان برای بررسی شرایط انتقال دانشجو از چین به ایران، سردرگمی و بلاتکلیفی آن‌ها برای ورود به چین بود که این موضوع هم به شرایط سخت قرنطینه این کشور مربوط بود. همچنین، هزینه گزاف تحصیلی و اختلاف زمانی زیاد ایران و چین از دیگر مشکلات و معضلات دانشجویان در دوران کرونا و به ویژه در زمان تدریس آنلاین اساتید دانشگاه چین بود که مجبور بودند به لحاظ زمانی با آن‌ها هماهنگ شوند.

از طرف دیگر، گاهی اوقات شرایط اختصاصی افراد به لحاظ مشکلات شخصی و یا مالی و یا شرایط خاص فردی به نحوی است که ترجیح می‌دهند شرایط انتقال از چین به ایران را هر چه سریع‌تر بررسی و اقدام کنند. اما در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چه شرایطی برای انتقال دانشجویان از دانشگاه‌های چین به ایران وجود دارد؟

شرایط انتقال دانشجو از چین به ایران

آشنایی با شرایط انتقالی دانشجویان از چین به ایران

هر کشوری برای انتقال دانشجویان از دانشگاه‌های خارجی به دانشگاه‌های داخلی کشور خود شرایط و مقرراتی را وضع کرده است؛ کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. در کشور ما، شرایط انتقال دانشجو از چین به ایران توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و در برخی موارد توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین می‌گردد. در این راستا، وزارت علوم و وزارت بهداشت، جهت اجازه انتقال دانشجویان به دانشگاه‌های ایران یک سری شرایط عمومی و اختصاصی تعیین کرده است که در ادامه به بررسی و آشنایی با این شرایط می‌پردازیم.

الف. شرایط عمومی

معمولاً همه کشورها، در مرحله اول پذیرش انتقالی دانشجویان، شرایطی را به عنوان شرایط عمومی تعریف و تعیین می‌کنند که متقاضیان جهت تائید انتقال،  ملزم به واجد شرایط بودن آن هستند. از جمله شرایط انتقال دانشجو از چین به ایران که جزو موارد عمومی محسوب می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • اعتبار و مقبولیت دانشگاه محل تحصیل در چین توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت در زمانی است که متقاضی اقدام به پذیرش و ثبت نام نموده است.
  • مدت زمان وقفه تحصیلی متقاضیان انتقالی نباید بیشتر از یک سال باشد.
  • دانشجویان دکتری باید حداقل دو ترم تحصیلی و دانشجویان سایر مقاطع حداقل یک ترم تحصیلی را در یکی از دانشگاه‌های مورد قبول وزارت علوم سپری کرده باشند.
  • مدارک تحصیلی قبلی دانشجویان، مورد قبول وزارت علوم و یا وزارت بهداشت باشد. برای مثال، در شرایط انتقال دانشجو از چین به ایران:
  • مدرک دیپلم توسط وزارت آموزش و پرورش تائید می‌شود.
  • مدرک پیش دانشگاهی توسط وزارت بهداشت و یا وزارت علوم تائید می‌گردد.
  • تحصیل دانشجو در دانشگاه‌های چین، به صورت رسمی و قانونی و با دریافت ویزای تحصیلی انجام گرفته باشد.
  • انتقال دانشجویان مذکر و ادامه تحصیل آن‌ها، ممانعتی از لحاظ وضعیت نظام وظیفه نداشته باشد.
  • تحصیل دانشجو در دانشگاه‌های چین بر خلاف موازین و قوانین جمهوری اسلامی ایران نباشد.

ب. شرایط اختصاصی

علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی، یک سری موارد اختصاصی نیز برای شرایط انتقال دانشجو از چین به ایران وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود. لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه‌های کشور که بر اساس سوابق تحصیلی دانش‌آموزی و یا دانشجویی از قبیل نمرات و معدل دوره تحصیلی اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند، معمولاً از همین شرط نیز برای پذیرش دانشجویان خارجی که برای انتقال به داخل کشور اقدام می‌کنند، استفاده می‌کنند. برخی دیگر نیز از طریق برگزاری آزمون اقدام به پذیرش دانشجویان انتقالی می‌نمایند. اما بر اساس مقاطع تحصیلی مختلف،  شرایط پذیرش دانشجویان انتقالی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت و به شرح ذیل است:

شرایط انتقال دانشجو از چین به ایران

شرایط انتقال دانشجو از چین به ایران برای دانشجویان در مقاطع تحصیلی دکتری تخصصی

  • رشته تحصیلی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری باید با هم متناسب باشند.
  • گذراندن حداقل دو نیمسال تحصیلی در دانشگاه چین الزامی است.
  • ارائه گزارش در خصوص پیشرفت تحصیلی مثل سپری کردن دروس تحصیلی، ارائه ریزنمرات، تعیین موضوع پروپوزال، آزمون جامع، گذراندن دوره‌ها و یا کارگاه‌های آموزشی به عنوان رزومه تحصیلی مهم است.
  • دانشجویانی که بورسیه یکی از دانشگاه‌های چین را دریافت کرده‌اند، می‌توانند با مجوز اداره کل بورس کشور، اقدام به دریافت انتقالی نمایند.

شرایط انتقال دانشجو از چین به ایران برای دانشجویان در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد

  • سپری کردن حداقل یک نیمسال تحصیلی در یکی از دانشگاه‌های مبدا چین
  • گذراندن حداقل 6 واحد از دروس تخصصی
  • داشتن حداقل معدل 14

شرایط انتقال دانشجو از چین به ایران برای دانشجویان در مقطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی

  • گذراندن حداقل دو نیمسال تحصیلی و یا حداقل 12 واحد از دروس تخصصی
  • داشتن حداقل معدل 12
  • ارائه مدرک تحصیلی معتبر در مقطع دیپلم و یا پیش دانشگاهی

انتقال دانشجو به دانشگاه‌های دولتی و آزاد

در شرایط انتقال دانشجو از چین به ایران علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی و اختصاصی، ممکن است این سوال مطرح گردد که آیا امکان دریافت پذیرش و انتقال به دانشگاه‌های دولتی امکانپذیر است یا فقط امکان انتقال به دانشگاه‌های آزاد وجود دارد؟ پاسخ این است که این موضوع به رشته تحصیلی که فرد در دانشگاه مبدا می‌گذراند، بستگی دارد. معمولاً دانشگاه‌ آزاد برای پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از طریق آزمون ورودی اقدام می‌کند؛ اما برای سایر رشته‌ها پذیرش بدون آزمون انجام می‌شود. همچنین، برخی از دانشگاه‌های معتبر دولتی در ایران، ممکن است علاوه بر برگزاری آزمون، اقدام به مصاحبه علمی، تائید صلاحیت فردی و یا حتی دریافت شهریه برای پردیس‌های خودگردان نمایند.

نحوه درخواست انتقالی

تمامی افرادی که شرایط انتقال دانشجو از چین به ایران را مطالعه و بررسی نموده‌اند، می‌توانند مدارک و مراحل درخواست انتقالی خود را از طریق بستر سامانه سجاد برای وزارت علوم و یا سامانه انتقال مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و یا پیراپزشکی آپلود کنند. تمامی مراحل بررسی و تائید مدارک از طریق همین سامانه و توسط مراجع ذی‌ربط انجام می‌شود.

در صورت تائید مدارک در سامانه، دانشجو امکان انتخاب دانشگاه موردنظر و مطابق شرایط خود در ایران را خواهد داشت. لازم به ذکر است که دانشجویان انتقالی از چین به ایران، هم امکان ادامه تحصیل در همان مقطع تحصیلی که در چین پذیرش دریافت کرده‌اند را دارا هستند و هم می‌توانند در مقاطع تحصیلی پایین‌تر ادامه تحصیل دهند.

در شرایط انتقال دانشجو از چین به ایران برای رشته‌های پزشکی، مقررات اعمال شده مطابق با قوانین داخلی خواهد بود و دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه مطابق با دانشگاه محل تحصیل انتخابی خود در ایران خواهند بود. در مورد سایر رشته‌های تحصیلی بسته به دانشگاه انتخابی، رتبه آموزشی و پژوهشی دانشگاه، پرداخت هزینه متفاوت خواهد بود. تمامی اقدامات لازم برای مراحل پذیرش انتقالی از چین به ایران بر عهده خود دانشجو است و دانشگاه‌ها نقش چندانی در این روند ندارند.

شرایط انتقال برای دانشجویان چینی

همانطور که دانشجویان ایرانی زیادی در دانشگاه‌های مختلف چین مشغول به تحصیل هستند، هر ساله تعداد دانشجویان چینی که در سراسر کشور به عنوان دانشجوی انتقالی در حال تحصیل هستند، رو به افزایش است. برای دانشجویان چینی که قصد ادامه تحصیل و یا دریافت انتقالی به ایران دارند، علاوه بر دارا بودن تمام موارد عمومی و اختصاصی گفته شده برای شرایط انتقال دانشجو از چین به ایران که در پاراگراف‌های قبلی به آن پرداخته شد، می‌توانند از طریق سفارت یا کنسولگری ایران در چین نیز اقدام نمایند.

جمع بندی و نتیجه گیری

در این محتوا، به بررسی شرایط انتقال دانشجو از چین به ایران بر اساس دارا بودن شرایط عمومی و اختصاصی پرداخته شد. پس از تائید مدارک این دانشجویان توسط وزارت علوم و یا وزارت بهداشت، امکان انتخاب دانشگاه محل تحصیل برای آن‌ها وجود خواهد داشت. بسته به انتخاب دانشگاه، شرایط پذیرش دانشگاه‌ها برای جذب دانشجوی انتقالی متفاوت خواهد بود. از جمله شرایط دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان انتقالی: ریزنمرات دروس تخصصی، معدل تحصیلی، رزومه آموزشی و پژوهشی، برگزاری آزمون و یا مصاحبه خواهد بود. امیدواریم مطلب حاضر راهنمای خوبی برای کسب اطلاعات شما در این زمینه بوده باشد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مهاجرت

فرم مشاوره

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

مطالب بیشتر