جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرح انتقال دانشجو مولانا ترکیه ( Mevlana )

طرح انتقال مولانا

مشاوره رایگان

همراه شما هستیم تا نشستن بر روی صندلی رشته و دانشگاه مدنظر شما

شروع مهاجرت

فرم مشاوره

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

بسیاری از دانشجویان کشور برای ساخت رزومه‌ای بهتر خواهان شرکت در انواع طرح‌های انتقال دانشجو و تحصیل موقت در دانشگاه‌های دیگر کشورها هستند تا از این طریق بتوانند راه خود را برای ورود به دانشگاه‌های معتبرتر جهانی باز کنند. برای این دسته از دانشجویان، طرح انتقال دانشجو مولانا یا Mevlana ترکیه می‌تواند یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌های رسیدن به هدف باشد. این طرح با مزایای بسیار خود می‌تواند اسباب تحصیل در ترکیه یا بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان را برای شما هموار کند. از این رو قصد داریم در این مطلب هر آنچه درباره طرح انتقال دانشجو مولانا ترکیه مهم است را با شما به اشتراک بگذاریم.

طرح انتقال دانشجو مولانا (Mevlana) ترکیه چیست؟

دانشگاه آنکارای ترکیه در سال 2011 اقدام به تدوین و راه اندازی طرحی علمی-فرهنگی به نام طرح انتقال دانشجو مولانا نمود تا بستری برای تبادل دانشجو و اساتید دانشگاه‌های مختلف از کشورهای مختلف با ترکیه نماید و از این طریق، هم بار علمی دانشگاه‌های خود را بالاتر برده و هم بستری برای رشد دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های مختلف جهان فراهم آورد. در این طرح بین‌المللی دانشجویان و اساتید می‌توانند برای مدت محدود و مشخصی (برای دانشجویان یک الی دو ترم و برای اساتید 14 الی 89 روز) به تحصیل، شرکت در پروژه‌های علمی و یا ایراد سخنرانی و برگزاری سمینار بپردازند.

طرح انتقال دانشجو مولانا، بستری را برای دانشجویان فراهم می‌آورد تا در طرحی علمی و بین‌المللی که با همکاری بیش از 50 دانشگاه از 25 کشور جهان تدوین شده فعالیت کنند و از این طریق، ضمن افزودن به بار علمی خود، رزومه معتبری را نیز برای خود ایجاد کنند. در ایران نیز دو دانشگاه معتبر تبریز و ارومیه، عضو معاهده طرح انتقال دانشجو ترکیه هستند و دانشجویان و اساتید این دانشگاه می‌توانند در صورت واجد شرایط بودن، نسبت به تحصیل و یا برگزاری رویداد در یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه یعنی دانشگاه آنکارا اقدام نمایند.

در خصوص انتقال دانشجو یا استاد از دانشگاه­های تبریز یا ارومیه، موسسه­ی ما می تواند شما را راهنمایی نماید. همین الان فرم زیر را کامل نمایید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند

مزایای طرح انتقال دانشجو مولانا (Mevlana) ترکیه

در حقیقت دانشجویان با شرکت در این طرح، بخشی از تحصیل خود (یک الی دو ترم از آن) را در دانشگاه آنکارا سپری می‌کنند و واحدهای پاس شده در این دوره، در دانشگاه مبدا نیز مورد تایید خواهد بود. دانشجویان در این دوره هیچ گونه شهریه مازادی به دانشگاه میزبان در ترکیه پرداخت نخواهند کرد و شهریه آن‌ها بر اساس همان شهریه دانشگاه مبدا در ایران خواهد بود. البته هزینه استفاده از خوابگاه دانشجویی و اقامتگاه اساتید بر عهده خود دانشجو یا اساتید خواهد بود که برای این هزینه‌ها نیز بورسیه یا کمک هزینه‌ای از سوی دانشگاه آنکارا در نظر گرفته شده است و در ادامه درباره جزئیات آن صحبت خواهیم کرد.

مزایای طرح انتقال دانشجو مولانای ترکیه

از جمله مزایای استفاده از این طرح، می‌توان به شرکت در پروژه‌های علمی معتبر، شرکت در رویدادها، سمینارها و کنفرانس‌های بسیار معتبر، ایجاد روابط بین‌المللی گسترده، استفاده از امکانات پیشرفته علمی و تحقیقاتی و… اشاره کرد. ضمن آن که نزدیکی ایران به ترکیه و عدم نیاز به اخذ ویزا برای سفر به این کشور نیز می‌توانند مزایای مازادی برای ایرانیان به شمار بیایند. در ادامه درباره شرایط اخذ پذیرش این طرح برای دانشجویان، اساتید و همینطور شرکت در پروژه‌های علمی صحبت خواهیم نمود.

شرایط اخذ پذیرش در طرح انتقال دانشجو مولانا برای دانشجویان

تمامی دانشجویان دانشگاه‌های تبریز و ارومیه می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم، پذیرش طرح انتقال دانشجو را به سادگی دریافت کنند. این شرایط نیز چندان دشوار نیست و بسته به مقطع تحصیلی شما ممکن است کمی متفاوت باشد. به عنوان مثال دانشجویان مقطع کارشناسی باید حداقل 100 واحد تحصیلی در دانشگاه خود پاس کرده باشند و دانشجویان ارشد و دکتری نیز حداقل یک ترم را سپری کرده باشند. معدل تبدیل شده دانشجویان (GPA) برای مقطع کارشناسی باید حداقل 3 از 5 (بین 12 الی 14) و برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا حداقل 3 از 4 (بین 14 الی 16) باشد.

طرح انتقال دانشجو و شرایط آن همه ساله در ماه فوریه در سایت رسمی دانشگاه آنکارا اعلام می‌گردد و برای یک ماه ثبت نام آن ادامه دارد. دانشجویان واجد شرایط می‌توانند با پر کردن فرم‌های مربوطه در سایت و ارائه مدارک لازم شامل تصویر گذرنامه، گواهی تعداد واحد گذرانده شده به همراه معدل تبدیل شده یا GPA با مهر و امضای دانشگاه و مدرک آزمون زبان انگلیسی یا ترکی خواهد بود و نتیجه ثبت نام پس از بررسی‌های نهایی، بین ماه‌های می تا ژوئن اعلام می‌گردد.

کمک هزینه تحصیلی که در ترم اول به دانشجویان تعلق می‌گیرد، با توجه به کشور مبدا متفاوت است. این کمک هزینه که شامل هزینه اسکان و رفت و آمد در طول ترم است، حدود 1300 لیر ترکیه است که البته برای ترم اول به تمامی دانشجویان تعلق خواهد گرفت. اگر دانشجویان میل به تمدید ترم دوم طرح انتقال داشته باشند، احتمال دریافت بورسیه مجدد برای آن‌ها کمتر خواهد بود و بستگی به فعالیت آن‌ها در طول 4 ماهه اول و موافقت دانشگاه خواهد داشت. این طرح فرست مناسبی برای دانشجویان دو دانشگاه تبریز و ارومیه است که می­توانند تجربه ­ی تحصیل در خارج از کشور را داشته باشند و علاوه بر استفاده از مزایای این طرح، می تواند مسیر جدیدی از زندگی و تحصیل را پیش روی شما قرار دهد، همین الان فرم زیر را کامل کنید تا شما را در این مسیر همراهی کنیم.

طرح مولانا ترکیه ( انتقال دانشجو )

شرایط اخذ پذیرش در طرح انتقال دانشجو مولانا ترکیه برای اساتید و اعضای هیات علمی

کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه‌های عضو طرح انتقال دانشجوی مولانا می‌توانند جهت تعریف و ارائه یک رویداد علمی در دانشگاه آنکارا فرم‌های مربوط به خود را تکمیل و درخواست خود را ارائه کنند. این طرح با هدف استفاده از اطلاعات علمی اساتید برجسته دانشگاه‌های مختلف جهان و تبادلات علمی و فرهنگی در سطحی بین‌المللی برنامه ریزی شده و از سال 2013 به عنوان بخش الحاقی طرح جامع مولانا معرفی گردیده است. اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها می‌توانند جهت برگزاری یک دوره علمی یا یک کنفرانس یا یک رویداد، برنامه ریزی کرده و با ارائه آن در سایت دانشگاه آنکارا، نسبت به برگزاری آن اقدام نمایند.

برگزاری چنین دوره‌ها یا رویدادهایی می‌تواند یک رزومه علمی بسیار درخشان در کارنامه اساتید باشد و این کار معمولاً با همکاری ریاست دانشگاه یا موسسه علمی عضو طرح انجام می‌گیرد. برای اقدام در این زمینه کافی است در همان ماه فوریه که برنامه‌های سال جاری دانشگاه آنکارا اعلام می‌گردد، نسبت به پر کردن فرم و ارائه رزومه عکس‌دار در سایت دانشگاه اقدام نموده و منتظر نتیجه ارزیابی در ژوئن باشید.

کمک هزینه پرداختی به اساتید و اعضای هیات علمی با توجه به کشور مبدا و عنوان فرد، ممکن است متفاوت باشد. برای اساتید کشورهای خاورمیانه که ایران نیز بخشی از آن است، اگر عضو هیات علمی دارای عنوان پروفسور-دکتر یا پروفسور باشد، روزانه 55 لیر به علاوه 3100 لیر کمک هزینه آمد و شد به وی داده خواهد شد و اگر فرد عناوین دیگری مانند سخنران و… داشته باشد، روزانه 45 لیر به علاوه 3100 لیر کمک هزینه آمد و شد به وی اعطا خواهد گردید.

شرایط اخذ پذیرش در طرح انتقال دانشجو مولانا ترکیه پروژه محور

طرح انتقال دانشجو مولانا بخش دیگری به نام طرح‌های پژوهشی نیز دارد که با همکاری دو جانبه موسسات عضو طرح اجرا خواهد شد. در این طرح دانشجویان می‌توانند به صورت پروژه محور و با اهدافی از پیش تعیین شده برای زمانی مقرر به دانشگاه آنکارا رفته و در یک پروژه علمی-پژوهشی مشارکت داشته باشند. در این بخش، نه دانشجویان بلکه مدیران اجرایی موسسات طرف قرارداد با دانشگاه آنکارا، می‌توانند به صورت دو جانبه با دانشگاه میزبان وارد مکاتبه شده و طرحی را برای پژوهش تعریف نمایند. در صورت تایید طرح از سوی طرفین، دانشجویان مورد نظر موسسه مبدا به دانشگاه میزبان معرفی می‌شوند و در صورت تایید، آن‌ها را برای اجرای طرح، به ترکیه خواهند فرستاد.

پروژه‌های پژوهشی طرح انتقال دانشجو مولانا تحت نظارت شورای عالی آموزش ترکیه است و تمام هزنیه‌های آن نیز توسط این شورا و از محل بودجه وزارت علوم دولت ترکیه پرداخت می‌شود؛ بنابراین طرح پیشنهادی و دانشجویان معرفی شده باید مورد تایید شورای عالی آموزش ترکیه قرار بگیرند. در صورت تایید و اجرای طرح، دانشجویان می‌توانند به مدت حداکثر 4 ماه با حقوق ماهیانه و هزینه آمد و شد به ترکیه، در این کشور به پژوهش علمی بپردازند. لازم به ذکر است که این زمان در صورت ادامه دار شدن پروژه و تایید شورای عالی آموزش ترکیه، می‌تواند برای 4 ماه دیگر نیز تمدید شود.

میزان بودجه تخصیص داده شده برای پروژه بسته به نوع پروژه و امکانات لازم ممکن است متفاوت باشد؛ اما حقوق ماهانه و کمک هزینه‌های دانشجویان همان مقداری است که به صورت عرف در طرح انتقال دانشجو مولانا ترکیه تعیین شده و در بالا نیز به آن اشاره شد. چنانچه دانشجویان تمایل به اقامت در جایی به جز خوابگاه دانشجویی دانشگاه آنکارا را داشته باشند، باید هزینه اقامت خود را نیز خودشان بپردازند؛ اما اغلب اوقات بهترین گزینه برای اقامت با بهترین خدمات رفاهی همان خوابگاه دانشجویی دانشگاه آنکارا است که به صورت رایگان در اختیار دانشجویان طرح پژوهش قرار می‌گیرد.

جمع بندی و نتیجه گیری

طرح انتقال دانشجو مولانا (Mevlana) ترکیه یکی از طرح‌های علمی پژوهشی است که دانشگاه آنکارا با همکاری شورای عالی آموزش کشور ترکیه و 50 دانشگاه در 25 کشور مختلف جهان آن را راه اندازی کرده و هدف از آن، بالا بردن سطح علمی و عملی دانشگاه و افزایش دستاوردهای ارزنده علمی با مشارکت دیگر دانشگاه‌های جهان است. این طرح که از سال 2011 تا بحال کمک بسیاری به بالا رفتن رتبه و جایگاه علمی این دانشگاه نموده، همه ساله بودجه زیادی برای ارائه انواع بورسیه و اجرای انواع پروژه علمی پژوهشی به خود اختصاص می‌دهد و فرصتی ایده‌آل برای دانشجویان و اعضای هیات علمی فراهم می‌آورد که از امکانات و دستاوردهای این طرح برای بالاتر رفتن سطح علمی خود استفاده کنن.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مهاجرت

فرم مشاوره

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

مطالب بیشتر